Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy
Knotková, Markéta ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Brodec, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá aktuálními otázkami mezinárodní letecké přepravy a konkrétně mezinárodní právní úpravou odpovědnosti leteckého dopravce při přepravě cestujících, zavazadel a nákladu. První mnohostrannou mezinárodní úmluvou, která tuto otázku upravila a unifikovala, byla Varšavská úmluva z roku 1929. Stanovila základní náležitosti přepravních dokumentů, tj. letenky, zavazadlového lístku a leteckého nákladního listu. Dopravce je podle jejích ustanovení odpovědný zejména v případě zranění či usmrcení cestujícího, dále v případě poškození či ztráty zavazadel a nákladu a konečně též za škodu způsobenou zpožděním. Úmluva zavedla odpovědnostní režim, pro který byla charakteristická odpovědnost za presumované zavinění a omezení odpovědnosti dopravce maximálními finančními částkami vyjádřenými ve francouzských francích. Z důvodu následného rozvoje letecké přepravy v dalších desetiletích si Úmluva vyžádala řadu doplnění prostřednictvím mezinárodně sjednaných protokolů a úmluvy, které spolu s ní tvoří tzv. Varšavský systém. Další instrumenty Varšavského systému se vyznačovaly zejména tendencí k postupnému zpřísňování odpovědnosti, která se projevovala ve snaze zavést princip objektivní odpovědnosti a v postupném zvyšování odpovědnostních limitů. Roku 1999 byl pak přijat druhý unifikační mezinárodní...
Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy: odpovědnost leteckého dopravce vůči cestujícím
Ajgl, Tomáš ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Brodec, Jan (oponent)
Tato práce se zaobírá těmi otázkami regulace mezinárodní letecké přepravy, které jsou středem zájmu cestujících. Autor se zaměřuje na dva klíčové právní dokumenty, které zakládají různé režimy odpovědnosti leteckého dopravce. Prvním je Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké přepravě, známá též jako Montrealská úmluva. Druhým je evropské nařízení č. 261/2004, známé jako nařízení o právech cestujících. Klíčovou otázkou je, zda jsou tyto odpovědnostní režimy zcela oddělené, anebo se překrývají. Po úvodní kapitole následuje Kapitola 2 zaobírající se historickým vývojem právní regulace na úseku odpovědnosti v letecké přepravě. Je zde popsán rozvoj takzvaného Varšavského systému a jsou představeny Montrealská úmluva a některá z nejdůležitějších evropských nařízení. Následující kapitola se zaměřuje na teoretické aspekty odpovědnosti leteckého dopravce ve světle české občanskoprávní vědy. Tato zjištění jsou aplikována jak na případ Montrealské úmluvy, tak na nařízení č. 261/2004. Ustanovení Montrealské úmluvy jsou zkoumána v Kapitole 4. Je pojednáváno o rozsahu platnosti, stejně jako o nejproblematičtějších pojmech jako je "nehoda" nebo "zranění". Jsou představeny některé závěry soudů a je na nich předvedeno, jak může být umožněno nebo znemožněno poskytnutí odškodnění za různé druhy...
Aktuální otázky mezinárodní letecké přepravy
Jandík, Jakub ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Bříza, Petr (oponent)
Aktuální otázky mezinárodní letecké přepravy Abstrakt Diplomová práce se zabývá vybranými aktuálními otázkami, které mohou v dnešní mezinárodní civilní letecké přepravě vyvstat v souvislosti s globální pandemií nemoci COVID-19, a to z pohledu mezinárodního práva soukromého. První kapitola se zabývá historií a relevantními prameny právní regulace mezinárodní civilní letecké přepravy a jejich vzájemným vztahem. Druhá kapitola adresuje právní postavení nemoci COVID-19 v závazkových vztazích v mezinárodní letecké přepravě a zmiňuje některé minulé i současné iniciativy v boji proti pandemii ze stran vybraných států a Mezinárodní organizace pro civilní letectví. Třetí kapitola se zabývá teoretickým konceptem otázky odpovědnosti leteckého dopravce za škodu vzniklou v důsledku nákazy cestujícího nemocí COVID-19. Toho se snaží dosáhnout za pomoci výkladu a analýzy relevantních pojmů a současně platné zahraniční judikatury a odborné literatury. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na pravidla pro určení příslušnosti soudů ve sporech o náhradu této škody a porovnává současné rozdíly v interpretaci a aplikaci těchto pravidel ze strany amerického a evropského soudnictví. Klíčová slova: COVID-19, Odpovědnost leteckého dopravce, Soudní příslušnost
Nemajetková újma v právní regulaci mezinárodní přepravy
Vosečková, Lucie ; Růžička, Květoslav (oponent)
196 Nemajetková újma v právní regulaci mezinárodní přepravy Abstrakt Práce se zabývá otázkami spojenými s právní úpravou nemajetkové újmy vznikající v souvislosti s mezinárodní leteckou přepravou. Ta se v posledních deseti letech dostává do popředí zájmu, zejména evropských institucí. První část práce je věnována obecnému teoretickému vymezení nemajetkové újmy jako takové a jednotlivým druhům nemajetkové újmy, které mohou při letecké přepravě vznikat. Těmi jsou újma na zdraví, emocionální újma způsobená prožitým stresem nebo jinak nekomfortní situací, a nemajetková újma způsobená tím, že se cestující kvůli zpoždění, zrušení letu nebo odepření nástupu na palubu nedostane včas na místo určení. Druhá část práce je věnována srovnání úpravě náhrady nemajetkové újmy v právní úpravě České republiky a Spojených států amerických, a to vývoji institutu nemajetkové újmy a náhrady této újmy. Pozornost je věnována zejména jednotlivým titulům, které jsou dle příslušné právní úpravy nahrazovány a porovnání výše náhrady nemajetkové újmy v rozhodování soudů obou zemí. Třetí část je věnována úpravě nemajetkové újmy a její náhradě, vznikající v souvislosti s mezinárodní leteckou přepravou. Ta je v současnosti na mezinárodní úrovni upravena ve Varšavské úmluvě, resp. Varšavském systému a v Montrealské úmluvě, na úrovni...
Nemajetková újma v právní regulaci mezinárodní přepravy
Vosečková, Lucie ; Růžička, Květoslav (oponent)
196 Nemajetková újma v právní regulaci mezinárodní přepravy Abstrakt Práce se zabývá otázkami spojenými s právní úpravou nemajetkové újmy vznikající v souvislosti s mezinárodní leteckou přepravou. Ta se v posledních deseti letech dostává do popředí zájmu, zejména evropských institucí. První část práce je věnována obecnému teoretickému vymezení nemajetkové újmy jako takové a jednotlivým druhům nemajetkové újmy, které mohou při letecké přepravě vznikat. Těmi jsou újma na zdraví, emocionální újma způsobená prožitým stresem nebo jinak nekomfortní situací, a nemajetková újma způsobená tím, že se cestující kvůli zpoždění, zrušení letu nebo odepření nástupu na palubu nedostane včas na místo určení. Druhá část práce je věnována srovnání úpravě náhrady nemajetkové újmy v právní úpravě České republiky a Spojených států amerických, a to vývoji institutu nemajetkové újmy a náhrady této újmy. Pozornost je věnována zejména jednotlivým titulům, které jsou dle příslušné právní úpravy nahrazovány a porovnání výše náhrady nemajetkové újmy v rozhodování soudů obou zemí. Třetí část je věnována úpravě nemajetkové újmy a její náhradě, vznikající v souvislosti s mezinárodní leteckou přepravou. Ta je v současnosti na mezinárodní úrovni upravena ve Varšavské úmluvě, resp. Varšavském systému a v Montrealské úmluvě, na úrovni...
Nemajetková újma v právní regulaci mezinárodní přepravy
Vosečková, Lucie ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Ondřej, Jan (oponent) ; Dolanská Bányaiová, Lucie (oponent)
196 Nemajetková újma v právní regulaci mezinárodní přepravy Abstrakt Práce se zabývá otázkami spojenými s právní úpravou nemajetkové újmy vznikající v souvislosti s mezinárodní leteckou přepravou. Ta se v posledních deseti letech dostává do popředí zájmu, zejména evropských institucí. První část práce je věnována obecnému teoretickému vymezení nemajetkové újmy jako takové a jednotlivým druhům nemajetkové újmy, které mohou při letecké přepravě vznikat. Těmi jsou újma na zdraví, emocionální újma způsobená prožitým stresem nebo jinak nekomfortní situací, a nemajetková újma způsobená tím, že se cestující kvůli zpoždění, zrušení letu nebo odepření nástupu na palubu nedostane včas na místo určení. Druhá část práce je věnována srovnání úpravě náhrady nemajetkové újmy v právní úpravě České republiky a Spojených států amerických, a to vývoji institutu nemajetkové újmy a náhrady této újmy. Pozornost je věnována zejména jednotlivým titulům, které jsou dle příslušné právní úpravy nahrazovány a porovnání výše náhrady nemajetkové újmy v rozhodování soudů obou zemí. Třetí část je věnována úpravě nemajetkové újmy a její náhradě, vznikající v souvislosti s mezinárodní leteckou přepravou. Ta je v současnosti na mezinárodní úrovni upravena ve Varšavské úmluvě, resp. Varšavském systému a v Montrealské úmluvě, na úrovni...
Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy
Zima, Jiří ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Brodec, Jan (oponent)
regulace mezinárodní letecké přepravy Předkládaná práce si klade za cíl seznámit čtenáře s fenoménem mezinárodní letecké přepravy. Toto velmi rychle se rozvíjející odvětví dopravy stojí za pozornost především z důvodu jeho praktické využitelnosti. část práce se věnuje vymezením základních pojmů, se kterými se čtenář pochopení aktuálních otázek je třeba se rovněž seznámit historickým vývojem letecké dopravy, jež především ve 20. století zažila prudký rozvoj, jež postupně vedl současné moderní letecké přepravě na velké vzdálenosti, jak ji známe Ve druhé části je pozornost věnována základním pramenům právní úpravy letecké dopravy, a to jak na úrovni mezinárodní, evropské tak i české. Opomenuty nejsou ani přepravní zvyklosti a judikatura, jež nabývá poslední dobou na významu čím dál více. Ve třetí části se autor zabývá jednotlivými právy cestujících v letecké dopravě a odpovědností dopravce. Vzhledem k tomu, že se přeprava letadly stala zejména nedávné době velmi rozšířeným druhem dopravy, je zapotřebí upozornit čtenáře z řad cestujících na možné problémy, kterým mohou čelit, a jak se s nimi vypořádat. Z důvodu je v této časti práce pojednáno o situacích, do kterých se cestující může dostat. Konkrétně se čtenář seznámí s případě zpoždění jeho spoje, zrušeného letu či odepřením nástupu na palubu letadla, ale i v...
Aktuální otázky regulace mezinárodní přepravy
Sedláček, Vojtěch ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Růžička, Květoslav (oponent)
Aktuální otázky regulace mezinárodní přepravy Abstrakt Tématem této práce jsou aktuální otázky regulace mezinárodní přepravy se zřetelem na přepravu leteckou, jejíž právní úprava je vzhledem k přeshraničnímu charakteru především mezinárodněprávní a unijní. Práce je systematicky rozdělena do 5 částí. Úvodní část se věnuje dopravě a letecké přepravě v obecné rovině. Přináší definici základních pojmů, s kterými se v následujících částech pracuje, stručný historický nástin a také aktuální problémy a výzvy v této oblasti, čímž uvádí čtenáře do problematiky letecké přepravy. Stranou nezůstávají ani mezinárodní organizace v letecké přepravě, jež jsou zmocněny k vydávání právních aktů a které v nedávné době prošly rozsáhlými změnami. Druhá část je věnována právní úpravě a to především na mezinárodní a unijní úrovni. Výklad je poskytnut i české právní úpravě, která však z důvodu mezinárodní povahy a unifikace letecké přepravy plní spíše doplňkovou roli. Následující dvě části jsou dle povahy přepravy rozděleny na úpravu přepravy nákladní a osobní a zaměřují se především na odpovědnost leteckého dopravce. Čtvrtá část si zároveň klade za cíl informovat čtenáře o právech cestujících vyplývajících z právní úpravy letecké přepravy ať už na mezinárodní, nebo unijní úrovni. V rámci obou těchto částí autor nezůstává pouze u...
Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy
Benda, Matěj ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Brodec, Jan (oponent)
Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy Předmětem této diplomové práce je regulace mezinárodní letecké dopravy, která je vzhledem ke své podstatě upravena zejména v mezinárodních smlouvách a sekundárním právu Evropské unie. Práce je rozdělena do pěti částí, které se průřezově zaměřují na všechny aspekty letecké dopravy. První část informuje o historickém vývoji letecké dopravy a jejím soudobém významu zejména s ohledem na svůj ekonomický a environmentální význam. Opomenuty nejsou ani základní pojmy, se kterými se čtenáři v průběhu práce setkají. Druhá část je zaměřena na právní úpravu mezinárodní letecké dopravy z pohledu mezinárodního, evropského a českého práva. Jak bylo uvedeno v práci, odpovědnost dopravce při škodných událostech, které jsou normotvůrci předpokládány, je upravena zejména mezinárodními smlouvami a sekundárním právem Evropské unie, proto je nejvýznamnějším pramenům věnována kapitola třetí i s ohledem na jejich vzájemný vztah, který definoval Soudní dvůr Evropské unie. Jelikož je potřeba obsáhle informovat cestující o jejich právech, rozhodl se tak autor učinit ve čtvrté části této práce, která se věnuje nárokům cestujících, dojde-li k jejich smrti, zranění, nebo jinému ublížení na zdraví, zničení, ztrátě, poškození a zpoždění zavazadla, zpoždění a zrušení letu a...
Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy
Odstrčilíková, Tereza ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Brodec, Jan (oponent)
Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy Právní úprava vztahů vznikajících při mezinárodní letecké dopravě se rozvíjí stejně rychle jako se rozvíjí letecká doprava sama. Během posledních několika desítek let se razantně zvýšily požadavky nejen na bezpečnost leteckého provozu, ale rovněž na zajištění komfortu cestujících a co nejvyššího standardu jejich práv. Smyslem této práce je podat čtenáři přehled právních předpisů nejzásadnějších pro uplatňování práv cestujících, dojde-li ke škodě při mezinárodní letecké dopravě, okolnosti přijetí těchto právních předpisů, a zároveň srovnání rozsahu práv cestujících nejenom v čase, ale i geograficky - především na mezinárodní a evropské úrovni. Na mezinárodní úrovni udala směr regulace letecké dopravy ve vztahu k cestujícím již v roce 1929 Varšavská úmluva. Jejím zásadním přínosem je zejména unifikace dvou základních oblastí - odpovědnosti dopravce a náležitostí dopravních dokumentů. Rozvoj mezinárodní letecké dopravy si o několik let později vyžádal modernizaci některých ustanovení Varšavské úmluvy. V roce 1955 tak došlo ke změně úmluvy Haagským protokolem zjednodušujícím požadavky na náležitosti dopravních dokumentů a zdvojnásobujícím limity odpovědnosti dopravce za škody způsobené cestujícím. Působnost úmluvy byla v roce 1961 dále rozšířena...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.